Κυριακή, 10 Μαρτίου 2013

Παραδοσιακές Φορεσιές




Θα σας παρουσιάσω πως επεξεργαστήκαμε τη θεματική ενότητα παραδοσιακές φορεσιές του τόπου μας. 






Διερευνήσεις: Προβληματισμός και μετέπειτα έρευνα για τη συλλογή υλικού. 
  1. Θα ψάξουμε βιβλία, περιοδικά, ιντερνέτ.
  2. Θα ρωτήσουμε τους γονείς πληροφορίες 
  3. Θα επισκεφτούμε ένα χορευτικό σύλλογο με στολές ή το λαογραφικό μουσείο 
  4. Θα βρούμε χάρτες, CD , DVD με χορούς με παραδοσιακές στολές
  5. Θα συγκεντρώσουμε υφαντά, κεντήματα, αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν τα παλιά χρόνια
  6. Θα βρούμε φωτογραφίες με παραδοσιακές στολές

Δραστηριότητες οι οποίες μπορούν να συμβάλλουν στην κατανόηση των παραπάνω εννοιών :

  1. Συγκεντρώσαμε πλούσιο υλικό και φτιάξαμε τη δική μας παραδοσιακή γωνιά
  2. Ενασχόληση με χάρτες (γεωφυσικούς και πολιτικούς) και αναγνώριση μορφολογικών χαρακτηριστικών, αναγνώριση των νησιών, παραθαλάσσια μέρη (διάκριση), κλπ. Με βάση το χάρτη δείξαμε εικόνες με παραδοσιακές στολές από διάφορα μέρη της Ελλάδας και ενθαρρύναμε τα παιδιά να παρατηρήσουν τις στολές με λεπτομέρεια, να δουν πώς δένονται τα μαντήλια, οι ζώνες, οι ποδιές καθώς και τα κεντήματα που τις διακοσμούσαν, τα βοηθήσαμε να καταγράφουν τα βασικά χαρακτηριστικά και να οδηγηθούν σε συμπεράσματα πχ .στις ανδρικές ενδυμασίες των νησιών συναντούμε βράκες και όχι παντελόνια ή φουστανέλα που συναντάμε σε ορεινές περιοχές
  3. Παιχνίδι μνήμης: Δύο ομάδες παιδιών. Η α΄ ομάδα δείχνει μια εικόνα με παραδοσιακή στολή. Η β’ ομάδα έπειτα την τοποθετεί στο αντίστοιχο γεωγραφικό διαμέρισμα στο χάρτη
  4. Φτιάξαμε πίνακες με τα ονόματα των διαμερισμάτων και τα ταξινομήσαμε με τα αρχικά των ονομάτων των παιδιών πχ. Μακεδονία – Μαρία ή τα βάλαμε με αλφαβητική σειρά
  5. Έγινε διήγηση ιστοριών – μύθων – τραγουδιών που τα καταγράψαμε στο κασετόφωνο
  6. Δραστηριότητες σχετικές με το ζωγραφικό πίνακα : ο χορός των ευζώνων στα Μέγαρα (Θεόφιλου)
Τέχνες:  Εικονογραφήσαμε το τραγούδι της Γερακίνας και της Καραγκούνας. Ζωγράφισαν το ζωγραφικό πίνακα του Θεόφιλου. Ζωγράφισαν το χάρτη της Ελλάδας. Εκφράστηκαν με ζωγραφική, κολάζ, χαρτοκοπτική φτιάχνοντας κεντήματα, ποδιές, μαντήλια (μοτίβα) κλπ. Στο τέλος φόρεσαν τις ποδιές, τα μαντήλια που κατασκεύασαν και χόρεψαν παραδοσιακούς ρυθμούς.

Μαθηματικά: 1. Φτιάχνουν μοτίβα, κανονικότητες 2. Συγκρίνουν τα μεγέθη των νησιών και τα τοποθετούν από τα μικρότερα στα μεγαλύτερα. Ενώνουν διαμερίσματα και φτιάχνουν το πάζλ της Ελλάδας. Μετρούν τα διαμερίσματα τα νησιά και γενικά όλοι οι χοροί που έμαθαν είναι μαθηματικές δραστηριότητες. 


Οι γονείς στο σπίτι μπορούν να:

  • Μπορούν να συγκεντρώσουν το ανάλογο υλικό
  • Να τους μιλήσουν για το Θέμα και ιδίως η γιαγιά ή παππούς
  • Να επισκεφτούν ένα λαογραφικό μουσείο ή χορευτικό σύλλογο
  • Να τους δείξουν τα βήματα των παραδοσιακών χορών
Παρακάτω παρουσιάζονται οι εν λόγω δραστηριότητες με χρήση φωτογραφικού υλικού:



Φτιάξαμε τη παραδοσιακή γωνιά:



Παρατηρούν το χάρτη και ζωγράφισαν το χάρτη αφού το σχεδίασαν με περίγραμμα:



Σχεδιάσαμε τα διαμερίσματα σε κανσόν, τα κόψαμε και συνθέσαμε το παζλ της Ελλάδας:


Αναγνωρίζουν και περίγραφουν μια κανονικότητα από τα σχέδια κεντήματος που έφεραν από το σπίτι και έπειτα ζωγράφισαν το κέντημα τους:






Ζωγράφισαν παραδοσιακές ποδιές με μοτίβα με ένα, δύο ή τρία κριτήρια:


Τα αγόρια φτιάχνουν μοτίβα σε σκουφιά και τα κορίτσια στα μαντήλια και τα φορούν:




Αναπαριστούν τη Γερακίνα στο κουκλόσπιτο:



Φορούν τις κατασκευασμένες στολές και χορεύουν δημοτικούς χορούς με ρυθμικά επαναλαμβανόμενες κινήσεις:



Ζωγραφίζουν τον πίνακα του Θεόφιλου "ο χορός των ευζώνων στα μέγαρα" (ομαδική εργασία):


Ζωγραφίζουν τη στάμνα της Γερακίνας με μοτίβα:



Εικονογραφούν τη Γερακίνα, την Καραγκούνα, το Χαραλάμπη, το νερό στο ρέμα. Επίσης ζωγραφίζουν το χάρτη της Ελλάδας, χωρίς περίγραμμα:











 

Αξιολόγηση της κατανόησης των παιδιών:
  • Από τις δημιουργίες τους (Ζωγραφική, κολάζ, χειροτεχνία)
  • Από τις καταγραφές κάναμε ερωτήσεις – αναλύσεις
  • Από τις μαγνητοφωνήσεις
  • Από την επεξεργασία μαθηματικών εννοιών (μοτίβο – συμμετρία)
  • Από τους χορούς που παρουσίασαν (ρυθμικά βήματα)
  • Από το ενδιαφέρον που έδειξαν
  • Από την παρουσίαση που έκαναν για τη γιορτή της 25ης Μαρτίου (Παρουσίασαν το σκετς «Η Ελλάδα». Κάθε παιδί κρατά στο χέρι σχεδιασμένο σε κανσόν κάθε γεωγραφικό διαμέρισμα πχ. Θράκη και το τοποθετεί στην ανάλογη θέση στο χάρτη φτιάχνοντας το πάζλ της Ελλάδας. Επίσης λέει το ποίημα και χορεύει τον αντίστοιχο χορό κάθε διαμερίσματος. Χόρεψαν τους εξής χορούς: Θράκη: Λιανοχορταρούδια, Μακεδονία: Μήλο μου κόκκινο, Θεσσαλία: Καραγκούνα, Ήπειρος: Βασιλικός θα γίνω, Στερεά Ελλάδα: 40 παλληκάρια, Πελοπόννησος: Ιτιά, Κρήτη: Πεντοζάλη, Επτάνησα: Ρούγα, Νησιά Αιγαίου: Μπάλος)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου