Κυριακή, 10 Φεβρουαρίου 2013

Ομαλή μετάβαση στο δημοτικό

Θα σας δείξω πώς δουλέψαμε το καινοτόμο πρόγραμμα "ομαλή μετάβαση στο Δημοτικό" στο νηπιαγωγείο μας, σύμφωνα με το πιλοτικό πρόγραμμα "νέο σχολείο του 21ου αιώνα". Το πρόγραμμα αυτό εξελίχθηκε σε τρεις φάσεις κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς: 









  • Α’ φάση: Νοέμβριος: Επίσκεψη μαθητών Ά τάξης στο νηπιαγωγείο (δραστηριότητες πριν την επίσκεψη – κατά την επίσκεψη). 
  • Β΄ φάση: Μάρτιος: Επίσκεψη νηπίων και ξενάγηση στους χώρους του δημοτικού σχολείου.
     
     
  • Γ΄ φάση: Μάιος: Επίσκεψη νηπίων στην Ά τάξη  και συμμετοχή σε κοινές δραστηριότητες (παρακολούθηση μαθήματος στην Ά τάξη – συμμετοχή στη γιορτή του δημοτικού στη λήξη των μαθημάτων του Ιουνίου). 


Το έναυσμα για την έναρξη του προγράμματος ήταν το εξής: Το νηπιαγωγείο συστεγάζεται με το δημοτικό. Τα περσινά παιδιά (Ά τάξης) όλο το Σεπτέμβριο – Οκτώβριο γαντζώνονταν στα κάγκελα της αυλής που συνδέουν το νηπιαγωγείο με το δημοτικό και φώναζαν το όνομα μου, ήθελαν ένα χάδι από μένα, να μου πουν τα νέα τους για την Ά τάξη και ρωτούσαν και τα φετινά νήπια (περσινά προνήπια) διάφορα πράγματα. Επίσης μου έλεγαν ότι ήθελαν να επισκεφτούν μια μέρα ξανά το νηπιαγωγείο.

Οργανωμένες δραστηριότητες: 

Πριν την επίσκεψη:
  • Γράφουν την πρόσκληση 
  • Εικονογραφούν το ερωτηματολόγιο προς τους μαθητές
  • Κατασκευή κέικ για την υποδοχή και δραστηριότητες που συνοδεύουν τη συνταγή 
  • Κατασκευή ομαδικής εργασίας δώρου
  • Δημιουργία λίστας αγαπημένων τραγουδιών που θα τραγουδήσουν
Κατά την επίσκεψη:
  • Απάντηση των εικονογραφημένων ερωτήσεων μ’ ένα Ναι – Όχι
  • Οι μαθητές της Α’ τάξης χορεύουν παραδοσιακούς χορούς στα νήπια που έμαθαν την προηγούμενη χρονιά 
  • Ζωγραφίζουν μαζί, παίζουν, τραγουδούν 
  • Τα παιδιά της Α’ τάξης διαβάζουν ένα απλό παραμύθι στα νήπια 
  • Τρώνε μαζί το κέικ που έφτιαξαν
Μετά την επίσκεψη: 
  • Τα παιδιά ζωγραφίζουν τις εντυπώσεις και τα βιώματα από την επίσκεψη

Ο ρόλος των παιδιών ήταν κυρίαρχος τόσο στην εκκίνηση όσο και στην εξέλιξη. Υπήρχε ανυπομονησία, χαρά και περίμεναν με αγωνία την ημέρα της επίσκεψης. Συμμετείχαν με πολύ χαρά σ’ όλες τις δραστηριότητες πριν και μετά την επίσκεψη (Α’ φάση) αλλά η ολοκλήρωση όλων των φάσεων θα γίνει τον Μάιο. Μια εβδομάδα πριν τα νήπια ετοιμάζονται για την επίσκεψη. Γράφουν προσκλήσεις, καταγράφουν ερωτήσεις και τις εικονογραφούν. Διακοσμούν την τάξη και γράφουν ετικέτες πχ. Καλώς ορίσατε στο Νηπιαγωγείο μας. Ετοιμάζουν γλυκό κέικ και χυμούς. Ετοιμάζουν ζωγραφιές που θα τους δώσουν ως δώρο. Αποφασίζουν ποιο τραγούδι θα τραγουδήσουν. 

Κατά την επίσκεψη:  
Συμπεριφέρονται ως οικοδεσπότες. Εργάζονται κατά ομάδες, αναθέτουν ρόλους ποιοι θα είναι στην υποδοχή, που θα καθίσουν, ποιος θα σερβίρει κλπ. 

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού ήταν υποστηρικτικός και καθοδηγητικός. Συντονίζει τις ανταλλαγές απόψεων για το θέμα. Δίνει τη δυνατότητα στα νήπια να εκφραστούν, να προβληματιστούν, να πειραματιστούν, να διατυπώσουν ερωτήσεις και να αναζητήσουν με ποικίλους τρόπους απαντήσεις, να εμπλουτίσουν τις εμπειρίες και τα βιώματα τους. Βοηθάει τα παιδιά να καταγράψουμε τις ερωτήσεις τις κατάλληλες. Γίνεται η εικονογράφηση των ερωτήσεων και τσεκάρισμα μ’ ένα ναι – όχι. Επομένως σ’ όλες τις φάσεις ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι υποστηρικτικός και καθοδηγητικός. Ρόλος του εκπαιδευτικού είναι να ενημερώσει και τους γονείς για το πρόγραμμα καθώς απαραίτητη κρίνεται και η καλή συνεργασία Νηπιαγωγών – Δασκάλων Α’ τάξης και Διευθύντριας του Σχολείου. 

Παρακάτω ακολουθεί φωτογραφικό υλικό από όλες τις φάσεις του προγράμματος.

Α΄ Φάση:


Γράφουν την πρόσκληση

Δίνουν την πρόσκληση στη δασκάλα της Α τάξης
Ανταποδίδει η πρώτη τάξη την πρόσκληση
Φτιάχνουν το κεικ
 
Παρατηρούν την συνταγή
 
Ατομικό εικονογραφημένο ερωτηματολόγιο
 
Επίσκεψη του δημοτικού στο νηπιαγωγείο
 
Καταγραφή και τσεκάρισμα των ερωτήσεων των νηπίων προς τους μαθητές της Α τάξης

Μαθητής της πρώτης διαβάζει παραμύθι

Χορεύουν όλοι μαζί

Ανταλλαγή δώρων

 
Ανταλλαγή δώρων
 
Τρώνε μαζί το κεικ που ετοίμασαν

Β΄ Φάση:

Επίσκεψη των νηπίων στο δημοτικό

Γνωριμία της αίθουσας της Α τάξης

Επίσκεψη στο γραφείο της διευθύντριας
Γ΄ Φάση:
 
Αφίσα δώρο των νηπίων στην Α τάξη

Παρακολούθηση μαθήματος της γλώσσας των νηπίων στην Α τάξη

Παρουσίαση θεατρικού σκετς στην Α ταξη

Γνωριμία με τα βιβλία της Α τάξης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου